CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, December 28, 2010

| kErAk NaSI uNtUk iBu |

Hari ini semua adik-beradik pulang beraya di Kuala Lumpur setelah beraya di kampung mertua.  Ibu yang di KL agak kesunyian, tetapi setelah mendengar abang dan  kakak-kakak hendak datang beraya, ibu gagahi juga bangun pagi menggoreng  nasi buat santapan pagi mereka yang akan datang nanti

Aku yang bongsu  tinggal dirumah sambil menolong apa yang patut memerhati kegagahan ibu  yang sememangnya aku tahu sakit dan bengkak kakinya semakin menjadi-jadi  semenjak bulan puasa tempohari.

Aku minta untuk membantu... "tak payah"  katanya.

"Biar mak yang buat.. nanti lain rasanya kalau kamu yang buat."

Aku biarkan sahaja  walau dalam hati terasa pedih dan sayu melihat kegagahan mak nak juga  sediakan nasi goreng untuk anak-anaknya yang bakal merayakan Aidilfitri bersamanya.

Aku  tahu di sudut hati mak ada rasa sedih dan sayu kerana anak lelakinya tak  beraya bersama di pagi raya.. tetapi langsung tidak ditunjuk malah ingin  pula menjamu anaknya.

Terhinjut-hinjut mak ke sana ke mari mengambil  bahan-bahan nasi goreng.

Bukan main khusyuk dan bersungguh-sungguh beliau cuba  menyediakan juadah; semampunya.

Apabila semua abang, kakakku dan anak saudaraku sampai aku mula  hidangkan nasi yang digoreng oleh mak tadi.

Semuanya pakat menjamu selera.. memang berselera semua  sukakan nasi goreng mak.. mak tahu anak-anaknya sukakan nasi goreng air  tangannya..

Dalam tak sedar nasi dah hampir habis. Terdetik dihatiku :

"Ahhh mak belum makan apa-apa semenjak pagi kerana sibuk sediakan nasi  tu."

Tiba-tiba abangku bertanya, "siapa yang tak makan lagi nasi ni?"

Aku  menjawab, "mak belum makan lagi.."

Mak dengan bersungguh menjawab, "ehh mak tak mahu... tak lalulah nasi goreng, nak makan roti jer sekejap  lagi."

Dua tiga kali kami pelawa begitu juga jawabnya. Kataku dalam  hati, " oohh mungkin juga mak nak makan roti sebab nak kawal penyakit kencing manisnya."

Bila  semua dah pulang.. aku lihat mak terhinjut-hinjut ke dapur. .lantas aku  bertanya, "mak nak apa.. saya nak ambilkan.'

"Tak mengapa, mak nak rasa makanan ni sikit.'

Sayu  sedih dan terguris sungguh hati aku.. bila kulihat mak rupanya sedang  mengikis kerak-kerak nasi goreng yang masih berbaki dalam kuali untuk  dimakan.

Itulah  kasih seorang ibu pada anak-anaknya..

Zaman sekarang pun masih ada ibu  yang sanggup berlapar dan mendahulukan anak-anaknya asal mereka semua  kenyang. Kami benar-benar kalah dengan apa yang kami saksikan..

"YA Allah,  Engkau peliharalah ibu kami.. ampunilah dosanya.. berilah kekuatan kepada  anak-anaknya untuk membalas jasa ibu yang tak terhingga, amin.."

2 comments:

Anonymous

o_o tidak..aq tb2 terigat kn mak aq..huahhuahua..
mak bgtu besar pegorbann mu..huhuk..
( mod sedey gtu.)

Lulu Caldina

sedihnya..

Post a Comment